Tuesday, April 19, 2011

LuLus...!!! yezzaaaa


last week saya cari kat tenet resepi nak wat donat..
terjumpa satu resepi ni..
cam ok je nak follow membuat nyer..
so..cemalam singgah kedai nak membeli mauripan..
punyer la susah nak cari..
tak jumpa lak tu..
mana tak nye kat sini mana ade orang panggil mauripan..
orang panggil Yis..tapi sama jer sebenar nye..
pehtu, pegi la ke kedai kat presint 9 tu..baru jumpa..

*
*

& balik keje hari ini teringin nak wat donat ni..
sebelum tu coling2 mak dulu kot2 resepi mak lagi bes..
hehehe.. selama ni pun ape yang masak sume nyer bes..
so..saya nak try mengikut mak saya punyer resepi..

saya gelar kan resepi ni sebagai..

*
*

"DONAT GEBU"

Ini resepi nyer..

> 2 cawan tepung gandum
> sedikit yis
> 2 sudu marjerin (dicairkan dahulu)
> 2 sudu susu tepung
> sedikit air

1stly, uli tepung bersama ngan yis n marjerin yang dicairkan tadi sehingga lembut..
pas doh tadi dah lembut, biar kan dalam 1/2 hingga 1 jam..
biarkan ia naik jap..
pehtu baru la wat bentuk donat nyerrr..
saya nak wat jadi bulat tu saya guna gelas jer...
tapi amek yang saiz kecik laaa..
siap je biarkan sekejap..
selepas beberapa minit boleh lah digoreng seperti di tayangkan di bawah ini..

*
*

gunakan minyak yang banyak n api yang sedikit kecik..
sebab tak nak hangit nanti..




setelah siap digoreng..letakkan sedikit gula halus..
begini la jadi nyer..

*
*


bila nak makan..koyak kan sedikit donat ni..
mmmmmm...sedap nyerr..
lembut gitu..
sebab tu saya gelarkan donat ni "Donat Gebu"




percubaan pertama kali tak leh wat banyak2..
hanya sekadar untuk makan berdua ajer..
sori yer kengkawan tak leh nak bawak untuk korang..
len kali saya buat lagi yerr..

selamat mencuba yerrr..pasti besssss...!!!



No comments:

Post a Comment

http://annyoo6609.blogspot.com/