Monday, October 3, 2011

Menu MaLam ini.. i Like.. i Like ^_*



Assalamualaikum ^_^

malam ini saya masak menu yang sangat saya suke... apeeeeee yerrrr ....???
RENDANG AYAM....heeeeeeeeeeeeeee ;p

2 minggu lepas saya dah wat menu ni.. tapi harini nak wat lagi.. tak kira la bape kali nak wat pun takpe.. yang penting mulut ni jugak yang nak makan kan... ermmmm.. saya suke...

ini dia mempersembahkannnnnnnn

.
.
.
.
.


Rendang Ayam ---- > air tangan saya ^_* wink...wink...hehe





camne..........??????????????
menyelerakan takkkkkk....

b4 ni saya masak rendang ayam ni ikut resepi mak jerrrr... folooooooo jerrrr... pehtu jenguk2 tenet..yang penting sedap di makan..

kalau sape2 nak try2 wat meh cini folo resepi kat bawah ni.. tak yah tunggu bulan raya nak masak menu ni yerrrr... bila2 pun leh masak.. heeee;p

BAHAN2 nyerrrr :

Ayam 1 ekor <kalau nak sedap guna ayam kampung lagi bes.... tapi saya guna ayam bandar jer..>
>Bawang Besar 3 ulas
>Bawang putih 2 ulas
>Halia 1 inci
>Serai 3 batang
>Lengkuas 1 1/2 inci
>Kunyit 1 inci
cili kering dikisar
kerisik <nak sedap letak banyak sket>
santan
daun kunyit dihiris halus
sedikit minyak masak

Cara2 memasak nyer :

1. bersihkan ayam dulu <pehtu goreng sekejap..sebab tak nak ayam tu hancur sangat>
2. blender bahan2 yang bertanda (>)
3. tumis cili kering yang dikisar tadi sampai pecah minyak.. <sebelum ni saya masak rendang tak penah tumis ngan minyak..tapi kali ni saya guna minyak..memang nampak kelainan>
4. pehtu masukkan bahan2 yang diblender tadi
5. masukkan santan & kerisik.. biarkan mendidih
6. bila dah mendidih baru masukkan ayam tadi & biarkan hingga kering..
7. last > masukkan daun kunyit yang dihiris halus tadi

yeaaaaahhh...selesai suda.. siap untuk di makan...
kalau ada ketupat bes nih...tapi takpe nasi kosong pun bulehhhh...


Selamat menjamu selera..

&

Selamat mencuba menu ini yer...








1 comment:

http://annyoo6609.blogspot.com/